W ostatnich kilku dniach wydarzyło się dość sporo. MKA testuje Solarisa Urbino 12 electric. Kłosok i Mikrus dokonali roszad pomiędzy zajezdniami. Wiadomości taborowe #7
MKA Jastrzębie
W poniedziałek 13 grudnia na zajezdnie MKA przyjechał Solaris Urbino 12 electric. Pojazd został wyprodukowany w 2019 r. Jest wyposażony w 5 baterii o łącznej pojemności 395 kWh. Jedno ładowanie pozwala na przejechanie 300 km. Ogrzewanie w autobusie zapewnia pompa ciepła. W drzwiach zostały zamontowane bramki, uniemożliwiające przytrzaśnięcie pasażerów. Co ciekawe, zamiast lusterek, kierowca ma dostępne kamery zwiększające bezpieczeństwo. Największym minusem tego autobusu są plastikowe siedzenia.
W czwartek 16 grudnia odbył się przejazd dla władz miasta i MZK. W piątek elektryk pierwszy raz wyjechał na linie. Pojazd odwiedził już różne linie od tych miejskich, takich jak C13, czy C14 do pozamiejskich, takich jak S10, S15, czy nawet W10.
Testy odbywają się w związku z planowanymi zakupami pojazdów elektrycznych. MKA jeszcze w zeszłym roku złożyło wniosek do ZTP na dofinansowanie zakupu 5 pojazdów elektrycznych. Przedsiębiorstwo jako nowy podmiot nie posiada potencjału kredytowego i zdolności zabezpieczenia ewentualnych zobowiązań. W związku z tym Jastrzębie-Zdrój wspiera tą inicjatywę. Za to MZK we współpracy z Żorami chce zakupić 11 pojazdów elektrycznych z dofinansowaniem ZTP. Autobusy miały by obsłużyć linie bezpłatnej komunikacji. Doszły do mnie informacje, że nie miałyby być to tylko pojazdy 12 metrowe. Jest szansa również na dłuższe pojazdy. Zapotrzebowanie na taki pojazd jest w szczególności, na linii 05, gdzie pasażerowie ledwo mieszczą się w Güleryüzie.
Kłosok Żory
Kłosok dokonał kilku roszad w swoim taborze. Dwa MAZ-y (#204, #205) trafiły do Pszczyny. Prawdopodobnie w zamian za nie dwa lub trzy Iveca zostały zwrócone do leasingodawcy.
Na liniach 3xx pojawiły się dwa Solarisy Urbino 10 należące do Mikrusa. Jeden jeszcze nie dawno był dzierżawiony przez MKA. Za to drugi wykonywał jeden kurs na linii 307 (przy rozkładzie wakacyjnym nie jest potrzebny). Dodatkowo jedną brygadę linii 312 obsługuje Sprinter #08.
Co będzie, kiedy wróci rozkład szkolny? Tego nikt nie wie. Otwartą sprawą pozostaje również przetarg na obsługę przewozów 10 autobusami. Jeśli wygrałby Transgór, Kłosok miałby wolne Mercedesy i BMC, jeżdżące teraz w Rybniku.
Przez około miesiąc Kłosok dzierżawił Iveco Daily 70C17 / ProBus Rapido HNF #24. Jeździło wtedy w GOP-ie na linii 988 w zamian za Sprintera. Wiadomości taborowe #7