Elektrobusy
Przewodniczący zarządu MZK poinformował o starcie MZK w konkursie „Zielony Transport Publiczny”. W konkursie mogą startować zarówno organizatorzy i operatorzy komunikacji zbiorowej. Co najlepsze 80-90% kosztów zakupów autobusów elektrycznych jest finansowane z pieniędzy państwa, a 10-20% z nisko oprocentowanej pożyczki. Przy okazji finansowana jest również infrastruktura dla takich pojazdów. Autobusy miałyby trafić do nowo powołanej spółki MKA. Szczerze, liczę, że uda się MZK zdobyć te fundusze. Na pewno poprawiło by to jakość komunikacji w Jastrzębiu.
Opuszczenie MZK przez miasto Jastrzębie-Zdrój
To jest ta gorsza informacja. Pan Piotr Szereda, przewodniczący Rady Miasta, złożył wniosek o wyjście Jastrzębia z MZK. Będzie on poddany głosowaniu w najbliższy czwartek, tj. 17.12.2020 r. Na tej sesji ma być również przedstawione sprawozdanie MZK i PKM. Na pewno dyskusja będzie burzliwa. Pozwolę sobie tutaj na mój komentarz do tej sytuacji. Pan Szereda zaproponował, aby miasto utworzyło własną komunikacje. Jak dla mnie to kompletnie nie ma sensu. Już teraz miasto jest słabo skomunikowane z miastami ościennymi. Co by się stało gdybyśmy utracili linie takie jak W10, S10, czy R10. Będziemy mili ogromny problem z dostaniem się do Rybnika, Żor. Prawdopodobnie będzie to wyglądało tak jak w Wodzisławiu, tzn. trzech organizatorów. Każdy z własną taryfą biletową, rozkładami itp. MZK ma swoje wady. Dość drogie bilety, stare autobusy itd. Teraz pojawiła się szansa na rozwój. Zakup elektrobusów, własny podmiot wewnętrzny, który powinien być już dawno. Tutaj akurat z przewodniczącym RM się zgadzam. Niestety nie cofniemy tego co było. Możemy co najwyżej unikać błędów z przeszłości. Co Wy sądzicie o całej tej sytuacji?