Poważne zmiany rozkładu jazdy w Rybniku

Poważne zmiany rozkładu jazdy w Rybniku. Rybnicki organizator poinformował o planowanych zmianach rozkładu jazdy od najbliższej soboty, tj. od 2 lipca. Oprócz niewielkich korekt godzin odjazdów, planowana jest reorganizacja tras przejazdów niektórych linii, oraz utworzenie zupełnie nowych połączeń.  Zmiany celowo zostaną wprowadzone w wakacje, podczas których ruch jest mniejszy. KMR zachęca również do konsultacji rozkładu, tak aby we wrześniu móc „doszlifować” rozkłady. 

Zmiany z podziałem na dzielnice (tekst pochodzi ze strony KM Rybnik)

Zebrzydowice (oraz Jejkowice)

Jednym z postulatów, który był zgłaszany przez mieszkańców dzielnicy, była poprawa możliwości dojazdu w innych kierunkach niż Chwałowice. Wskazywano Plac Wolności, a także rejon Kąpieliska Ruda. Z tego względu trasa linii 26 została zmieniona – linia zamiast na trasie Jejkowice – Chwałowice kursować będzie na trasie Jejkowice – Rybnicka Kuźnia Elektrownia, przez Zebrzydowice, Maroko-Nowiny, Śródmieście, Rybnik Północ i Wielopole. Na odcinku między Śródmieściem a Elektrownią linia 26 zastąpi linię 11. Druga zmiana to zastąpienie między Jejkowicami a Rybnikiem linii 33 liną 1, która zostanie wydłużona do Jejkowic po dojechaniu do dworca autobusowego.

W efekcie wprowadzonych zmian:

  • nie zostanie zerwane połączenie z Chwałowicami (nadal do Chwałowic będzie można dojechać liniami 27 i 29)
  • mieszkańcy dzielnicy uzyskają nowe kierunki połączeń bezpośrednich: szkoła sportowa na Orzepowickiej (linia nr 1), kąpielisko Ruda (linia 26), elektrownia (linia 26)
  • bardziej równomiernie rozłożony rozkład jazdy (mniej autobusów jadących „stadem”) 

Chwałęcice i Stodoły

Nastąpi zmiana trasy linii 43 z równoczesnym „wchłonięciem” linii 43A w strukturę linii 43. Dzięki zmianie dojazd do rybnickiego śródmieścia będzie znacznie prostszy – zamiast trasy wokół osiedla Maroko-Nowiny autobus pojedzie ulicą Rudzką aż do Orzepowic, by skręcić do kąpieliska Ruda, skąd skieruje się wprost na Plac Wolności. Czas przejazdu do Śródmieścia z Chwałęcic, Stodół i Rud ulegnie wydatnemu skróceniu. Aby jednak nie zrywać możliwości przejazdu bezpośredniego także w innych kierunkach autobus po dojechaniu do Placu Wolności zostanie skierowany przez Kampus na Maroko-Nowiny i Smolną, by zakończyć swoją trasę w Chwałowicach.

W efekcie wprowadzonych zmian:

  • wymiernie krótszy czas przejazdu między północno-zachodnimi dzielnicami miasta w Śródmieściem
  • pozostawienie możliwości bezpośrednich przejazdów z Chwałęcic, Stodół i Rud na Maroko-Nowiny

Rybnicka Kuźnia

Duże zmiany dotkną dzielnicę Rybnicka Kuźnia. W miejsce „jedenastki” pojawi się linia 26 (do Śródmieścia po trasie linii 11), jednak to nie wszystkie zmiany. Mieszkańcy dzielnicy zgłaszali wnioski o bezpośredni dojazd do Chwałowic, co będzie możliwe liniami 12 i 41. Kursy poszczególnych linii zostały tak skoordynowane, by zapewnić dogodne godziny dojazdu do szkół, a równocześnie unikać jeżdżenia autobusów „w stadzie”, dlatego też skorygowano godziny kursowania autobusów linii 49 do Boguszowic.

W efekcie wprowadzonych zmian:

  • rozszerzenie możliwości bezpośredniego dojazdu o nowe kierunku (ul. Zebrzydowicka na Nowinach, Chwałowice)
  • lepsza koordynacja odjazdów

Chwałowice

Projektując zmiany dla dzielnicy Chwałowice zmniejszono liczbę kursów w stronę Zebrzydowic i Jejkowic, równocześnie rozbudowując ofertę w innych kierunkach. Przykładowo do szpitala wojewódzkiego zamiast linii 31 będzie można dojechać linią 33, dzięki czemu będzie można odwiedzić bliskich także w weekendy. Widząc, jak dobrze przyjęte zostało skierowanie do Chwałowic linii 15, także tym razem chcieliśmy zaoferować poszerzenie możliwości przejazdu o nowe kierunki – konkretnie do Chwałęcic, Stodół i Rud, a także na Rybnicką Kuźnię. Możliwy będzie też bezpośredni dojazd do cmentarza komunalnego na ulicy Rudzkiej. Trzeba też pamiętać, że Chwałowice to też dzielnica, do której się jeździ: kopalnia i szkoła średnia dzięki zmianom będą dostępne z większej liczby dzielnicy

W efekcie wprowadzonych zmian:

  • skomunikowanie Chwałowic z większą liczbą dzielnic
  • lepsza koordynacja odjazdów
  • kursy do szpitala także w weekendy

Pozostałe zmiany

Linie 13 i 32 lekko zmienią trasę na terenie gminy Świerklany, zastępując linię 31

Korekty w godzinach odjazdów (bez zmian trasy) nastąpią na liniach 27, 28 i 29, tak aby wpasować ich kursy w rozkład jazdy od Jejkowic do centrum Rybnika

Korekty w godzinach odjazdów (bez zmiany trasy) pojawią się na linii 49, tak aby autobusy między Śródmieściem a Rybnicką Kuźnią były możliwie równomiernie rozłożone

Drobne korekty godzinowe linii lokalnych w Lyskach 

Zmiany na poszczególnych liniach (tekst pochodzi ze strony KM Rybnik)

Linia 1

Obecna trasa Radlin – Niewiadom – Zamysłów – Śródmieście – Dworzec Autobusowy zostaje wydłużona od dworca autobusowego przez Maroko Nowiny (ulicą Budowlanych) i Zebrzydowice do Jejkowic

Linia 11

Likwidacja linii, na głównej części trasy zostaje zastąpiona linią 26

Linia 12 i linia 41 (linie okrężne przeciwbieżne)

Trasa obu linii zamiast zaczynać się i kończyć na dworcu autobusowym zostaje skierowana do pętli w Chwałowicach, zapewniając dojazd między Chwałowicami a Rybnicką Kuźnią

Linia 13 i 32 (linie przeciwbieżne)

Lekka korekta trasy na terenie Świerklan

Linia 26

Zmiana trasy. Obecnie linia łączy Jejkowice i Chwałowice, po zmianach – po osiągnięciu centrum Rybnika zamiast do Chwałowic linia pojedzie przez Kąpielisko Ruda, Wielopole (ulicą Lipową) do pętli przy Elektrowni

Linia 31

Likwidacja linii, na odcinku Świerklany – Boguszowice linia zostaje zastąpiona liniami 13 i 32, na odcinku między Śródmieściem a szpitalem wojewódzkim w Orzepowicach zostanie zastąpiona przetrasowaną linią 33

Linia 33

Jadąc od strony Świerklan po dojechaniu do Śródmieścia linia zmieni trasę – pojedzie przez Smolną i Maroko-Nowiny (Chabrowa – Szkoła – Budowlanych) do pętli Orzepowice Borki, obsługując szpital wojewódzki

Linia 36

Nowa linia powstała z wydzielenia kursów linii 33 obsługujących gminę Lyski. Połączy Lyski i Jejkowice (ulicą Sumińską) z centrum Rybnika

Linia 43

Trasa ulegnie dużym zmianom, którym przyświecają dwa kierunki: po pierwsze skrócić dojazd ze Stodół i Chwałęcic do centrum miasta, po drugie – nie zrywać bezpośredniego połączenia największego osiedla mieszkaniowego z terenami rekreacyjnymi. Stąd zamiast dzisiejszej trasy, gdzie autobus z Orzepowic jedzie przez Maroko-Nowiny do Śródmieścia zostanie zmieniona tak, że autobus najpierw pojedzie do Śródmieścia, a dopiero potem uda się na Maroko-Nowiny i Smolną, komunikując także Chwałowice

Linia 43A

Likwidacja linii poprzez jej włączenie w trasę linii 43

Zmiany zostają wprowadzone w okresie wakacyjnym, kiedy ruch jest mniejszy. Chcielibyśmy, aby czas ten pozwolił na zebranie uwag dotyczących nowych połączeń – przy tej skali zmian nie można wykluczyć, że jakieś połączenie zostało przeoczone, choć staraliśmy się zwracać uwagę, by pierwsze kursy i ostatnie kursy w poszczególnych relacjach nie uległy znaczącym zmianom. Zebrane uwagi z okresu wakacyjnego pozwolą na doszlifowanie rozkładów na wrześniowy początek roku szkolnego.

Z nowymi rozkładami jazdy można się już zapoznać tutaj.

Problemy związane ze zmianami

Niestety nie wszystko wygląda tak jak powinno. KMR (Komunikacja Miejska Rybnik) już w poniedziałek rozpoczęła rozwieszanie nowych rozkładów. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że stare rozkłady trafiają do kosza. Zmiany zostaną wprowadzone w sobotę, a przez prawie tydzień brak jest możliwości sprawdzenia odjazdów. Powoduje to dezorientacje i zakłopotanie u pasażerów. 

IMG_8737 (2)
Na zdjęciu widać, że nowe rozkłady nawet są podarte

Kolejnym problemem jest linia 46. Bez jakiejkolwiek informacji został tam zmieniony rozkład jazdy. Można by pomyśleć, że wprowadzono po prostu rozkład wakacyjny. Tylko, że nie umiem nigdzie znaleźć informacji o takiej zmianie (jeśli ktoś takową znalazł, to proszę o informację w komentarzu). Po za tym obecny rozkład różni się, oprócz likwidacji kilku kursów w szczycie, godzinami odjazdów. ZTZ twierdzi, że na tej linii od 4 lat w wakacje zmniejszana jest częstotliwość. Tylko skąd ja to mam wiedzieć? Kolejna sprawa to aplikacje. Sprawdziłem 3, w prawie każdej są inne godziny odjazdów.  

Na przystanku widnieje rozkład z aplikacji Jak dojadę. Za to w tej samej aplikacji możemy zobaczyć linię 23, która dawno nie jeździ już z dworca. W obecnej sytuacji chyba najlepiej korzystać ze strony KMR.

Kolejnym problemem są wyświetlacze wewnętrzne w autobusach. One zamiast pokazywać aktualne informacje, to wyświetlają komunikaty o budżecie obywatelskim sprzed dwóch lat i o nakazie noszenia masek, o których wszyscy już zapomnieliśmy. Podłużne, ekrany, tzw. e-korale, które powinny wyświetlać trasę przejazdu pokazują, niebieski ekran, czy jakieś stare informacje w bardzo dużym powiększeniu. Nawet w nowych Solarisach nie działają kasowniki, jedne pokazują komunikat o blokadzie, inne są zaklejone kartkami z napisem „kasownik nieczynny”. Tak samo wyświetlacze na przystankach (wydano na nie grube miliony), nic sensownego nie wyświetlają, no może komunikat „panel under test”. Poważne zmiany rozkładu jazdy w Rybniku

Autobusy wodorowe

W ostatnim czasie na ulice Rybnika wyjechało ponad 20 autobusów elektrycznych. Teraz przyszedł czas na wodorowce. Miasto Rybnik dostało 45,5 mln złotych z programu ZTP 2.0. Rybnik z własnego budżetu będzie musiał dołożyć 25 mln. W pierwszym kwartale przyszłego roku na dworcu przy ul. Budowlanych powstanie stacja do tankowania wodorem, a w drugim na trasy wyjedzie 20 solowych pojazdów wodorowych. Poważne zmiany rozkładu jazdy w Rybniku

Przydatne linki:

Dodaj komentarz