
Poważne zmiany rozkładu jazdy w Rybniku. Rybnicki organizator poinformował o planowanych zmianach rozkładu jazdy od najbliższej soboty, tj. od 2 lipca. Oprócz niewielkich korekt godzin odjazdów, planowana jest reorganizacja tras przejazdów niektórych linii, oraz utworzenie zupełnie nowych połączeń. Zmiany celowo zostaną wprowadzone w wakacje, podczas których ruch jest mniejszy. KMR zachęca również do konsultacji rozkładu, tak aby we wrześniu móc „doszlifować” rozkłady.
Zmiany z podziałem na dzielnice (tekst pochodzi ze strony KM Rybnik)
Zebrzydowice (oraz Jejkowice)
Jednym z postulatów, który był zgłaszany przez mieszkańców dzielnicy, była poprawa możliwości dojazdu w innych kierunkach niż Chwałowice. Wskazywano Plac Wolności, a także rejon Kąpieliska Ruda. Z tego względu trasa linii 26 została zmieniona – linia zamiast na trasie Jejkowice – Chwałowice kursować będzie na trasie Jejkowice – Rybnicka Kuźnia Elektrownia, przez Zebrzydowice, Maroko-Nowiny, Śródmieście, Rybnik Północ i Wielopole. Na odcinku między Śródmieściem a Elektrownią linia 26 zastąpi linię 11. Druga zmiana to zastąpienie między Jejkowicami a Rybnikiem linii 33 liną 1, która zostanie wydłużona do Jejkowic po dojechaniu do dworca autobusowego.
W efekcie wprowadzonych zmian:
- nie zostanie zerwane połączenie z Chwałowicami (nadal do Chwałowic będzie można dojechać liniami 27 i 29)
- mieszkańcy dzielnicy uzyskają nowe kierunki połączeń bezpośrednich: szkoła sportowa na Orzepowickiej (linia nr 1), kąpielisko Ruda (linia 26), elektrownia (linia 26)
- bardziej równomiernie rozłożony rozkład jazdy (mniej autobusów jadących „stadem”)
Chwałęcice i Stodoły
Nastąpi zmiana trasy linii 43 z równoczesnym „wchłonięciem” linii 43A w strukturę linii 43. Dzięki zmianie dojazd do rybnickiego śródmieścia będzie znacznie prostszy – zamiast trasy wokół osiedla Maroko-Nowiny autobus pojedzie ulicą Rudzką aż do Orzepowic, by skręcić do kąpieliska Ruda, skąd skieruje się wprost na Plac Wolności. Czas przejazdu do Śródmieścia z Chwałęcic, Stodół i Rud ulegnie wydatnemu skróceniu. Aby jednak nie zrywać możliwości przejazdu bezpośredniego także w innych kierunkach autobus po dojechaniu do Placu Wolności zostanie skierowany przez Kampus na Maroko-Nowiny i Smolną, by zakończyć swoją trasę w Chwałowicach.
W efekcie wprowadzonych zmian:
- wymiernie krótszy czas przejazdu między północno-zachodnimi dzielnicami miasta w Śródmieściem
- pozostawienie możliwości bezpośrednich przejazdów z Chwałęcic, Stodół i Rud na Maroko-Nowiny
Rybnicka Kuźnia
Duże zmiany dotkną dzielnicę Rybnicka Kuźnia. W miejsce „jedenastki” pojawi się linia 26 (do Śródmieścia po trasie linii 11), jednak to nie wszystkie zmiany. Mieszkańcy dzielnicy zgłaszali wnioski o bezpośredni dojazd do Chwałowic, co będzie możliwe liniami 12 i 41. Kursy poszczególnych linii zostały tak skoordynowane, by zapewnić dogodne godziny dojazdu do szkół, a równocześnie unikać jeżdżenia autobusów „w stadzie”, dlatego też skorygowano godziny kursowania autobusów linii 49 do Boguszowic.
W efekcie wprowadzonych zmian:
- rozszerzenie możliwości bezpośredniego dojazdu o nowe kierunku (ul. Zebrzydowicka na Nowinach, Chwałowice)
- lepsza koordynacja odjazdów
Chwałowice
Projektując zmiany dla dzielnicy Chwałowice zmniejszono liczbę kursów w stronę Zebrzydowic i Jejkowic, równocześnie rozbudowując ofertę w innych kierunkach. Przykładowo do szpitala wojewódzkiego zamiast linii 31 będzie można dojechać linią 33, dzięki czemu będzie można odwiedzić bliskich także w weekendy. Widząc, jak dobrze przyjęte zostało skierowanie do Chwałowic linii 15, także tym razem chcieliśmy zaoferować poszerzenie możliwości przejazdu o nowe kierunki – konkretnie do Chwałęcic, Stodół i Rud, a także na Rybnicką Kuźnię. Możliwy będzie też bezpośredni dojazd do cmentarza komunalnego na ulicy Rudzkiej. Trzeba też pamiętać, że Chwałowice to też dzielnica, do której się jeździ: kopalnia i szkoła średnia dzięki zmianom będą dostępne z większej liczby dzielnicy
W efekcie wprowadzonych zmian:
- skomunikowanie Chwałowic z większą liczbą dzielnic
- lepsza koordynacja odjazdów
- kursy do szpitala także w weekendy
Pozostałe zmiany
Linie 13 i 32 lekko zmienią trasę na terenie gminy Świerklany, zastępując linię 31
Korekty w godzinach odjazdów (bez zmian trasy) nastąpią na liniach 27, 28 i 29, tak aby wpasować ich kursy w rozkład jazdy od Jejkowic do centrum Rybnika
Korekty w godzinach odjazdów (bez zmiany trasy) pojawią się na linii 49, tak aby autobusy między Śródmieściem a Rybnicką Kuźnią były możliwie równomiernie rozłożone
Drobne korekty godzinowe linii lokalnych w Lyskach
Zmiany na poszczególnych liniach (tekst pochodzi ze strony KM Rybnik)
Linia 1
Obecna trasa Radlin – Niewiadom – Zamysłów – Śródmieście – Dworzec Autobusowy zostaje wydłużona od dworca autobusowego przez Maroko Nowiny (ulicą Budowlanych) i Zebrzydowice do Jejkowic
Linia 11
Likwidacja linii, na głównej części trasy zostaje zastąpiona linią 26
Linia 12 i linia 41 (linie okrężne przeciwbieżne)
Trasa obu linii zamiast zaczynać się i kończyć na dworcu autobusowym zostaje skierowana do pętli w Chwałowicach, zapewniając dojazd między Chwałowicami a Rybnicką Kuźnią
Linia 13 i 32 (linie przeciwbieżne)
Lekka korekta trasy na terenie Świerklan
Linia 26
Zmiana trasy. Obecnie linia łączy Jejkowice i Chwałowice, po zmianach – po osiągnięciu centrum Rybnika zamiast do Chwałowic linia pojedzie przez Kąpielisko Ruda, Wielopole (ulicą Lipową) do pętli przy Elektrowni
Linia 31
Likwidacja linii, na odcinku Świerklany – Boguszowice linia zostaje zastąpiona liniami 13 i 32, na odcinku między Śródmieściem a szpitalem wojewódzkim w Orzepowicach zostanie zastąpiona przetrasowaną linią 33
Linia 33
Jadąc od strony Świerklan po dojechaniu do Śródmieścia linia zmieni trasę – pojedzie przez Smolną i Maroko-Nowiny (Chabrowa – Szkoła – Budowlanych) do pętli Orzepowice Borki, obsługując szpital wojewódzki
Linia 36
Nowa linia powstała z wydzielenia kursów linii 33 obsługujących gminę Lyski. Połączy Lyski i Jejkowice (ulicą Sumińską) z centrum Rybnika
Linia 43
Trasa ulegnie dużym zmianom, którym przyświecają dwa kierunki: po pierwsze skrócić dojazd ze Stodół i Chwałęcic do centrum miasta, po drugie – nie zrywać bezpośredniego połączenia największego osiedla mieszkaniowego z terenami rekreacyjnymi. Stąd zamiast dzisiejszej trasy, gdzie autobus z Orzepowic jedzie przez Maroko-Nowiny do Śródmieścia zostanie zmieniona tak, że autobus najpierw pojedzie do Śródmieścia, a dopiero potem uda się na Maroko-Nowiny i Smolną, komunikując także Chwałowice
Linia 43A
Likwidacja linii poprzez jej włączenie w trasę linii 43
Zmiany zostają wprowadzone w okresie wakacyjnym, kiedy ruch jest mniejszy. Chcielibyśmy, aby czas ten pozwolił na zebranie uwag dotyczących nowych połączeń – przy tej skali zmian nie można wykluczyć, że jakieś połączenie zostało przeoczone, choć staraliśmy się zwracać uwagę, by pierwsze kursy i ostatnie kursy w poszczególnych relacjach nie uległy znaczącym zmianom. Zebrane uwagi z okresu wakacyjnego pozwolą na doszlifowanie rozkładów na wrześniowy początek roku szkolnego.
Z nowymi rozkładami jazdy można się już zapoznać tutaj.
Problemy związane ze zmianami
Niestety nie wszystko wygląda tak jak powinno. KMR (Komunikacja Miejska Rybnik) już w poniedziałek rozpoczęła rozwieszanie nowych rozkładów. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że stare rozkłady trafiają do kosza. Zmiany zostaną wprowadzone w sobotę, a przez prawie tydzień brak jest możliwości sprawdzenia odjazdów. Powoduje to dezorientacje i zakłopotanie u pasażerów.
Kolejnym problemem jest linia 46. Bez jakiejkolwiek informacji został tam zmieniony rozkład jazdy. Można by pomyśleć, że wprowadzono po prostu rozkład wakacyjny. Tylko, że nie umiem nigdzie znaleźć informacji o takiej zmianie (jeśli ktoś takową znalazł, to proszę o informację w komentarzu). Po za tym obecny rozkład różni się, oprócz likwidacji kilku kursów w szczycie, godzinami odjazdów. ZTZ twierdzi, że na tej linii od 4 lat w wakacje zmniejszana jest częstotliwość. Tylko skąd ja to mam wiedzieć? Kolejna sprawa to aplikacje. Sprawdziłem 3, w prawie każdej są inne godziny odjazdów.
Na przystanku widnieje rozkład z aplikacji Jak dojadę. Za to w tej samej aplikacji możemy zobaczyć linię 23, która dawno nie jeździ już z dworca. W obecnej sytuacji chyba najlepiej korzystać ze strony KMR.
Kolejnym problemem są wyświetlacze wewnętrzne w autobusach. One zamiast pokazywać aktualne informacje, to wyświetlają komunikaty o budżecie obywatelskim sprzed dwóch lat i o nakazie noszenia masek, o których wszyscy już zapomnieliśmy. Podłużne, ekrany, tzw. e-korale, które powinny wyświetlać trasę przejazdu pokazują, niebieski ekran, czy jakieś stare informacje w bardzo dużym powiększeniu. Nawet w nowych Solarisach nie działają kasowniki, jedne pokazują komunikat o blokadzie, inne są zaklejone kartkami z napisem „kasownik nieczynny”. Tak samo wyświetlacze na przystankach (wydano na nie grube miliony), nic sensownego nie wyświetlają, no może komunikat „panel under test”. Poważne zmiany rozkładu jazdy w Rybniku
Autobusy wodorowe
W ostatnim czasie na ulice Rybnika wyjechało ponad 20 autobusów elektrycznych. Teraz przyszedł czas na wodorowce. Miasto Rybnik dostało 45,5 mln złotych z programu ZTP 2.0. Rybnik z własnego budżetu będzie musiał dołożyć 25 mln. W pierwszym kwartale przyszłego roku na dworcu przy ul. Budowlanych powstanie stacja do tankowania wodorem, a w drugim na trasy wyjedzie 20 solowych pojazdów wodorowych. Poważne zmiany rozkładu jazdy w Rybniku