Pierwszy tydzień prawdziwej zimy i inne ciekawostki…

Pierwszy tydzień prawdziwej zimy i inne ciekawostki… Brak czasu spowodował, że przez długi czas nie opisywałem wydarzeń z regionu. A dzieje się dużo. Oprócz warunków pogodowych powodujących ogromne opóźnienia, Kłosok  zmaga się z przejęciem linii od A21. MZK dogadało się z ZTM w sprawie wspólnego biletu. 

Warunki atmosferyczne

Głównym powodem opóźnień w ciągu ostatniego tygodnia był śnieg. Służby odpowiedzialne za odśnieżanie nie wyrabiały. Nawet obecnie na wielu chodnikach i zatokach przystankowych zalega duża warstwa śniegu. Największym problemem był podjazd Rybniku na Popielowie oraz na wjeździe do od strony Czerwionki Leszczyn. Najbardziej opóźnione kursy jechały 4h, po czasie rozkładowym. Sprawy nie ułatwiał napęd elektryczny w rybnickich kartonach. Elektryki są wyposażone w wiele systemów zabezpieczających, które w warunkach dużego zaśnieżenia utrudniają podjazd na wzniesienia.

W poniedziałek na linii 19 Solaris Urbino 18 electric od Kłosoka wylądował w rowie. Kilka innych autobusów miało niewielkie stłuczki. Wiele razy pojazdy utykały na wzniesieniach. Przykładowa wczoraj #1701 został w Chwałowicach. 

W związku z opóźnieniami firma Kłosok wystąpiła do organizatorów z prośbą o możliwość przerzucania wozów między organizatorami i sieciami komunikacji. Na liniach 3xx w MZK pojawił się Solaris #4015 z BKM. Niestety nie wiem nic o innych nietypowych pojazdach, które jeździły na  liniach w Rybniku, Wodzisławiu i Żorach. 

Tabor

Od dłuższego czasu nie było „Wiadomości Taborowych„. W związku z tym poniżej postaram się po krótce opisać najważniejsze zmiany.

Firma Kłosok dokonuje ciągłych roszad w taborze. Na liniach MZK pojawiło się już 6 czterodrzwiowych Sorów. Dodatkowo został przemalowany dwudrzwiowy Solaris Urbino #212, ex Warbus, a także trzydrzwiowy ex A21 #251. Do Rybnika wróciły dwa Mercedesy Conecto, #226 i #228.  

Wszystko wskazuje na to, że MKA uporała się z brakiem minibusa do obsługi linii C19. W dzierżawę został wzięty Karsan Jest+. We wtorek przystanki os. Bogoczowiec i Boża Góra Prawa wróciły ponownie do obsługi. W przyszłości zostanie rozpisany drugi (w pierwszym przetargu nikt nie złożył oferty)  przetarg. 

KMR wybrała w przetargu na 11 pojazdów ofertę Solarisa. W związku z tym za kilka miesięcy na liniach obsługiwanych przez KMR pojawią się nowe Urbino 12 hybrid. Cały czas trwa postępowanie przetargowe na dostawę 20 autobusów napędzanych wodorem. Pierwszy tydzień prawdziwej zimy 

Wspólny bilet MZK Jastrzębie i ZTM Katowice

W czwartek 15 grudnia w Pałacu w Leszczynach podpisano umowę pomiędzy Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią a Międzygminnym Związkiem Komunikacyjnym w Jastrzębiu-Zdroju wprowadzająca od 1 stycznia 2023 r. wspólny bilet. Bilet będzie obowiązywał na terenie Czerwionki Leszczyn i Metropoli. Takie rozwiązanie ułatwi zakup biletu i zlikwiduje konieczność posiadania dwóch różnych biletów. 

Zakup biletów okresowych (M1, M2, M3) będzie możliwy w aplikacji telefonicznej „zbiletem”. Obowiązywał będzie 30 dni od daty wskazanej przez użytkownika na wszystkich liniach MZK na terenie Czerwionki – Leszczyn oraz na trasach ZTM (autobusowych, tramwajowych i trolejbusowych) w zależności od wybranej opcji:

  • M1- na terenie jednej wybranej gminy (cena 200 zł)
  • M2 – Na terenie dwóch gmin (232 zł)
  • MS – na terenie całej sieci ZTM (252 zł)

W mojej ocenie taki bilet jest bardzo potrzebny. Ma niestety dwie wady. Miesięczny obowiązuje tylko w Czerwionce. Mieszkańcy innych miast, też mogliby skorzystać ze wspólnej taryfy. Kolejnym problemem jest cena. 252 zł, to dużo, jak bilet 30-dniowy.Pierwszy tydzień prawdziwej zimy i inne ciekawostki…

Dodaj komentarz