Rybnik kupuje 20 wodorowców

Rybnik kupuje 20 wodorowców. Kilka miesięcy temu organizatorzy z regionu podpisali umowy na dofinansowanie zakupu autobusów zeroemisyjnych z programu Zielony Transport Publiczny 2.0. Jako pierwszy przetarg na 20 pojazdów wodorowych ogłosiło miasto Rybnik. Mają to być autobusy dwunastometrowe, niskopodłogowe. 

Czego chce Rybnik?

Rybnik planuje zakup 15 pojazdów standardowych typu „12M” i 5 autobusów typu „12Z”.

Autobusy typu "12M" Autobusy typu "12Z"
Kabina kierowcy
● Przeszklona
● Wyposażona w alkomaty
● Kabina pełna
● Lusterka tradycyjne lub w formie kamer
● Lodówka na butelkę wody i kanapkę
● Defibrylator AED
● Przeszklona
● Wyposażona w alkomaty
● Kabina półpełna
● Lusterka tradycyjne lub w formie kamer
● Lodówka na butelkę wody lub kanapkę
● Defibrylator AED
Przedział pasażerski
● Wnętrze powinno uwzględniać potrzeby wszystkich pasażerów, także na wózkach inwalidzkich, z wózkami dziecięcymi i pasażerów z bagażem podręcznym. Jako miejsce na bagaż podręczny mogą być wykorzystane dostępne, ale niewykorzystane funkcjonalnie miejsca na nadkolach, zabudowach, wnękach, przestrzeniach podsufitowych. Muszą być zamontowane poduszki naścienne umożliwiające oparcie osób stojących.
● Ogrzewanie o mocy min. 20 kW
● Minimum 4 podwójne porty USB
Układ napędowy i tankowania
● Silnik umieszczony centralnie lub silniki elektryczne umieszczone w osi napędowej o sumarycznej mocy min.250 kW, chłodzony cieczą lub powietrzem
● Gniazdo do tankowania wodoru zlokalizowane z prawej strony w okolicach osi przedniej.
● Czas tankowania wodoru około 10-12 minut
Podstawowe parametry użytkowe
● Długość: 11,5 - 12,5 m.
● Szerokość: 2,5 - 2,55 m.
● Wysokość maksymalna: 3,4 m.
● Minimalny zasięg na jednym tankowaniu: 300 km.
● Liczba miejsc siedzących: 32 ( w tym 28 stałych z czego 10 jest dostępnych z niskiej podłogi, i 4 uchylne
● Układ drzwi 2-2-2 (drugie i trzecie drzwi odskokowo przesuwne)
● Malowanie zgodne SIW Rybnik
● Długość: 11,5 - 12,5 m.
● Szerokość: 2,5 - 2,55 m.
● Wysokość maksymalna: 3,4 m.
● Minimalny zasięg na jednym tankowaniu: 300 km.
● Liczba miejsc siedzących: 32 ( w tym 28 stałych z czego 10 jest dostępnych z niskiej podłogi, i 4 uchylne
● Układ drzwi 2-2-2 (wszystkie drzwi otwierane do wewnątrz)
● Malowanie zgodne SIW Rybnik
System informacji pasażerskiej, monitoring i system biletowy
● Wyświetlacz zewnętrzny przedni prezentujący linie i kierunek
● 2 wyświetlacze zewnętrzne boczne z prawej strony (1 wyświetlający linie, drugi kierunek)
● Wyświetlacz boczny z lewej strony i wyświetlacz tylni (sama linia)
● Wszystkie tablice muszą prezentować informacje w minimum dwóch kolorach, białym i bursztynowym
● Tablica wewnętrzna boczna (tzw. e-korale)
● Sterownik SRG 6000 p
● 5 kasowników umożliwiających płatność kartą
● 6 kamer
● Bramki liczące pasażerów

Autobusy mają być bogato wyposażone. Będą to pojazdy typowo skrojone pod potrzeby miasta. Zamawiający szczegółowo opisał swoje potrzeby i wymagania. Osobiście dziwi mnie podziała na autobusy typu „12 M” i „12Z”. Może miasto planuje przypisanie konkretnych autobusów do linii.  

Termin składania ofert oraz opis kryteriów oceny

Oferenci muszą przedstawić swoje propozycje do 12 grudnia. 

Kryteria przy ocenie ofert:

  • 60% – cena;
  • 40% – Kryterium techniczne:
    • 18 pkt – długość okresu gwarancji;
    • 1 pkt – lusterka boczne w formie kamer;
    • 5 pkt – zużycie paliwa;
    • 10 pkt – zdalny podgląd, diagnoza i edycja wybranych elementów eksploatacyjnych zarządzania pojazdem;
    • 2 pkt – zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego;
    • 4 pkt – czas dostawy.

Plany Rybnika

W lipcu KMR ogłosiła przetarg na dostawę 11 pojazdów hybrydowych. Cały czas czekamy na rozstrzygnięcie tego zamówienia. Dopiero kilka dni temu poznaliśmy bank, który sfinansuje zakupy. 

W pierwszym kwartale przyszłego roku ma powstać na dworcu autobusowym ogólnodostępna stacja do tankowania wodoru. W związku z tym od pewnego czasu trwa zmiana krańcówek większości linii z dworca na inne pętle, tak żeby jak najmniej pojazdów stało na DKM. 

Pod koniec października KMR wystosował zapytanie dotyczące oszacowania ceny likwidacji tablic informacji pasażerskiej na terenie miasta. Może to wskazywać na plany demontażu wyświetlaczy. Od kilku lat nie spełniają one swoich funkcji. Pokazywały nieprawdziwe informacje, lub wyświetlały komunikat „Panel under test”. Obecnie zostały wyłączone. 

KMR w przyszłym roku miał przejąć obsługę części linii. Niestety czas potrzebny do przeprowadzenia procedur przetargowych i prośby producentów dotyczące wydłużenia czasu produkcji spowodował, że przewoźnik nie otrzyma pojazdów w zaplanowanym terminie. Rybnik kupuje 20 wodorowców

Przydatne linki:

Dodaj komentarz