Wiadomości taborowe #9

Wiadomości taborowe #9
Wiadomości taborowe #9

Wiadomości taborowe #9. W ostatnich dniach dużo się dzieje w komunikacji na terenie Rybnickiego Okręgu Węglowego. Na terenie Żor przez najbliższy rok będzie obowiązywała komunikacja zastępcza. Związane jest to z nagłym wycofaniem się A21 z obsługi komunikacji w Żorach Czerwionce i Rybniku. Dodatkowo na zajezdnie Kłosoka przyjechały wszystkie elektryczne Solarisy zakupione do obsługi linii organizowanych przez ZTZ.

BKM Żory

Obecnie bezpłatne linie obsługują dwie firmy: Transgór i Kłosok. MZK podpisało z nimi umowę na rok. Na BKM-ie nadal jeżdżą pojazdy, o których była mowa w poprzednim artykule. W Żorach możemy spotkać:

  • #327 Solaris Urbino 12 II
  • #328 Solaris Urbino 12 II
  • #329 Solaris Urbino 12 II
  • #219 Solaris Urbino 12 III (obecnie został przemalowany na biało)
  • #15 Solaris Urbino 12 III
  • #2135 Sor NB12
  • #2134 Sor NB12
  • #271 Mercedes Conecto
  • #161 Maz 203
  • #4110 Maz 206
  • #4111 Maz 206
  • #4112 Maz 206
  • #3539 Mercedes-Benz Conecto LF 
  • #3546 Mercedes-Benz O530K A26 

Część z wyżej wozów jest na prawdę w przyzwoitym stanie. Myślę, że autobusy takie jak SOR czy Mercedes są sporym skokiem jakościowym w porównaniu do „Gulaszy”. Niestety oprócz tych porządnych pojazdów, jeżdżą złomy. Solarisy II generacji już były jednym kołem na złomowisku. Stały „rozbebeszone” z tyłu zajezdni u Kłosoka w Wodzisławiu. Solaris #329 (tylko ten wóz sprawdziłem na https://historiapojazdu.gov.pl) miał ważne badania do 10 października zeszłego roku, kolejne zostały wykonane 8 marca. Oznacza to, że autobus jeździł bez wymaganych badań przez ponad tydzień (no chyba, że Historia Pojazdu nie ma pełnych informacji). Z resztą wszystkie „Krakowiaki” nie powinny dalej jeździć. Brakuje w nich młotków, do wybicia szyb, kable są na wierzchu, w #328 nie działa połówka drzwi w tylnych drzwiach. Mazy 206 są nie wiele lepsze. Są ciasne, głośne, trzeszczące i rozwalone.  Co najgorsze #329 jeździ pod numerem #2205 na liniach 3xx. 

A21 Żory

Jak już wcześniej pisałem A21 zakończyło swoją przygodę z BKM w Żorach. W związku z czym zwolniło się 8 autobusów marki Güleryüz. 1 z nich (#4103) stał (nie wiem, czy jeszcze stoi) na zajezdni u Transgóra w Rybniku z logiem rybnickiej firmy. Kolejne dwa (#4105 i #4106) wyjechały ze zmienionymi numerami taborowymi na linię 154 w GOP.

Oprócz tego garbaty Sor (#40) został sprzedany do firmy Aurex-Truck Katowice.

Kłosok Żory

Tydzień temu rozpoczęła się sukcesywna dostawa elektrycznych Solarisów, które pierwszego kwietnia mają wyjechać na linie w Rybniku. Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, rampy dla wózków inwalidzkich, oparcia dla osób stojących oraz interkom do kontaktu z kierowcy pasażerem. Co ciekawe solówki mają aż 30 miejsc siedzących przegubowce 50. Autobusy na jednym ładowaniu mogą przejechać blisko 350 km. W kwietniu okaże się, czy takie elektryki sprawdzą się w Rybniku. 

Oprócz elektryków Kłosok zakupił dwa Sprintery rumuńskiej firmy Aveuro. Niestety nic więcej nie wiem, może trafią na linie ZTM, a może zupełnie gdzieś indziej. 

Zielony transport publiczny

W ostatnich dnia dowiedzieliśmy się o miastach które przeszły do drugiego etapu ZTP. W naszym regionie wszyscy organizatorzy zostali zakwalifikowani do dalszego procedowania. Oznacza to, że jest duża szansa na pojawienie się 20 wodorowców w Rybniku i 11 elektryków na BKM. Wiadomości taborowe #9

Przydatne linki:

Dodaj komentarz