
Elektryki już na liniach. No i nadszedł ten dzień. Wczoraj na linie wyjechało 16 elektrycznych Solarisów, 11 Urbino 12 electric, oraz 5 Urbino 18 electric. W piątek rano przed urzędem miasta w Rybniku odbyła się prezentacja wyżej wymienionych pojazdów, z udziałem przedstawicieli władz; przewoźników, Kłosoka i Mikrusa; producenta, oraz mediów. Oprócz tego jakiś czas temu została powołana Komunikacja Miejska Rybnik Sp. z o.o.
Elektryki
Elektryczne solówki mogą przejechać nawet 300 km na jednym ładowaniu, dzięki bateriom o pojemności 400 kWh. Autobusy 18-metrowe są wyposażone w baterie o pojemności 500 kWh. W pełni naładowany pojazd może przejechać między 250, a 300 km. Dla pasażerów został przygotowany szereg udogodnień:
- ładowarki USB,
- wydajna klimatyzacja,
- poduszki, do opierania się na ścianie, przy miejscu na wózek inwalidzki,
- interkom, do kontaktu z kierowcą (nie wiem, kto z tego będzie korzystał ;-).
Specyficzny układ drzwi (w solówce drugie drzwi maksymalnie przesunięte do tylnej osi, oraz w przegubowcu 2-2-2-0) sprawił, że dostępna jest dla pasażerów duża liczba miejsc siedzących (w 12-metrowcu 30, a w 18-metrowcu aż 50).
Opisywane autobusy są pierwsze z dwóch powodów. Są to pierwsze Solarisy z bateriami o tak dużej pojemności. Z drugiej stron są pierwszymi elektrykami zakupionymi przez prywatnego operatora.
Wczoraj niestety pasażerowie i kierowcy musieli borykać się z kaprysami SIP-u. Nie w każdym autobusie działały wyświetlacze. Bywało też tak, że kasowniki nic nie pokazywały, albo wyświetlały komunikat „zablokowany”.
Oprócz Solarisów na rybnickich liniach miały się dzisiaj miały się pojawić dwa MAN-y e-TGE oraz 5 K-Busów. Niestety na czas dojechał tylko jeden autobus MAN-a. Pozostałe minibusy dojadą prawdopodobnie za dwa-trzy tygodnie.
Komunikacja Miejska Rybnik Sp. z o.o.
8 marca aktem notarialnym została powołana spółka Komunikacja Miejska Rybnik Sp. z o.o., której prezesem został Łukasz Kosobucki, dotychczasowy dyrektor ZTZ. Miasto Rybnik przekazało wyżej wymienionej spółce większość zadań związanych z organizacją komunikacji miejskiej. Przedsiębiorstwo za mniej niż dwa lata ma wyjechać na linie ponad 40 autobusami hybrydowymi, elektrycznymi i spalinowymi. W celu pozyskania dofinansowania na pojazdy wodorowe miasto złożyło wniosek do ZTP na 20 wodorowców oraz system tankowania. Elektryki już na liniach