MZK Jastrzębie kupuje pierwsze elektryki. Związek otrzymał dofinansowanie na zakup 10 dwunastometrowych autobusów elektrycznych. Ze względu na dopłatę ze strony Jastrzębie-Zdroju w wysokości 5,4 mln. autobusy będą jeździć tylko po tym mieście. Dzięki tym zakupom już prawie cały tabor będzie klimatyzowany.
Wymagania wobec autobusów
- Długość: 11.8 – 12,5 m
- Liczba miejsc: 75, w tym min. 28 siedzących
- Drzwi w układzie 2-2-2
- Ciepły guzik
- Kabina kierowcy typu zamkniętego
- Blokada alkoholowa
- Defibrylator
- System zliczania pasażerów
- Monitoring
- Klimatyzacja
- Oparcia dla pasażerów stojących
- Zasięg: 200km
- System pantografu odwróconego
- SIP:
- Sterownik (pewnie srg 700 p.)
- Zapowiedzi zewnętrzne i wewnętrzne
- Tablice zewnętrzne
- Tablica wewnętrzna LCD podsufitowa o przekątnej min. 29’, do wyświetlania trasy
- 3 kasowniki, w tym jeden z możliwością płatności kartą
- Wi-fi
Dodatkowo producent będzie musiał dostarczyć i zamontować ładowarki:
- 5 podwójnych ładowarek stacjonarnych
- ładowarkę pantografową, gdzie pantograf będzie na ładowarce
- ładowarkę mobilną
Ładowarka pantografowa zostanie zamontowana na dworcu Arki Bożka, przy ul. Podhalańskiej. Pozwoli ona na doładowanie autobusu, w przypadku braku energii.
Otwarcie i ocena ofert
Otwarcie ofert nastąpi 8 maja, przy ocenie ofert będą brane następujące kryteria:
- 70% – cena
- 20% – kryteria techniczne:
- 3% – zużycie energii
- 8% – pojemność magazynów energii
- 3% – zabezpieczenie antykorozyjne podwozia oraz szkieletu
- 3% – zabezpieczenie antykorozyjne poszycia zewnętrznego
- 1% – szyba przednia dzielona
- 1% – spełnienie wymogów typu homologacji pojazdów w zakresie wytrzymałości nośnej dużych pojazdów pasażerskich
- 1% – spełnienie wymogów typu homologacji odnośnie palności pojazdów w pomieszczeniach
- 10% – gwarancja:
- 4% – gwarancja całopojazdowa
- 4% – gwarancja na magazyn energii
- 2% – gwarancja na ładowarki
Pojazdy muszą zostać dostarczone do 31.05.2026, ze względu na wymogi dofinasowania z programu Zielony Transport Publiczny 3.0.
Wymiana taboru w MZK
W ostatnich latach dużo się dzieje w kwestii taboru w jastrzębskim MZK. Na liniach 3xx jeżdżą autobusy elektryczne (Ikarusy 120e) i gazowe (Mercedesy Conecto NGT). MKA również zakupiła najpierw 7, potem 5 Solarisów. Po dostawie elektryków, najstarsze autobusy będą z 2013 r. Będą to Solarisy 3 generacji. MZK Jastrzębie kupuje pierwsze elektryki