Żory kupują 16 elektryków

Żory kupują 16 elektryków z opcją na kolejne 4. Będą one skierowane do obsługi bezpłatnej komunikacji miejskiej w tym mieście. Dzięki temu cały tabor w mieście ogniowym będzie elektryczny i fabrycznie nowy. 

Wymagania

  • Wymiary autobusu:
    • długość: od 11500 mm do 12500 mm
    • szerokość: od 2500 mm do 2550 mm
    • wysokość maksymalna: 3300 mm
  • Zasięg minimalny: 350 km
  • 2 gniazda plug in do ładowania (umiejscowione na prawej ścianie autobusu, za przednimi drzwiami, nad przednim kołem; 1 szt. z przodu autobusu pod szybą przednia)
  • Pojemność: min. 75 osób, w tym 25 na miejscach siedzących
  • Drzwi w układzie 2-2-2, z czego pierwsze otwierane do wewnątrz, a drugie i trzecie otwierane na zewnątrz (kolor płatów wewnątrz – żółty)
  • Podświetlane przyciski STOP i żądanie otwarcia rampy
  • Lusterka w formie kamer
  • Kabina kierowcy typu zamkniętego
  • Alkomat
  • Lodówka

Systemy peryferyjne:

  • Wyświetlacze zewnętrzne z możliwością zmiany koloru (przedni i prawy boczny – linia + kierunek, tylni i lewy boczny – linia)
  • Monitor wewnętrzny LCD
  • Tablica wewnętrzna podsufitowa
  • Zapowiedzi przystanków
  • Monitoring
  • System zliczania pasażerów
  • Defibrylator AED.

Wykonawca będzie musiał także zapewnić system do tworzenia rozkładów jazdy, raportów i generowania plików GTFS-owych.

Termin otwarcia ofert i kryteria oceny

Otwarcie ofert nastąpi 20 stycznia. Przy ocenie ofert będą brane pod uwagę następujące kryteria:

  • 60% – cena
  • 40% – kryteria techniczne:
    • Długość gwarancji
    • Brak wieży z tyłu
    • Zużycie energii elektrycznej
    • Pojemność magazynów energii
    • Długość gwarancji na magazyn energii
    • Odporność podwozia na korozję

Pierwszy autobus ma zostać dostarczony po 10 miesiącach od podpisania umowy. Pozostałe po roku od podpisania umowy. Prawo opcji, czyli cztery kolejne pojazdy mają zostać dostarczone również po roku. 

Zakup tych pojazdów to będzie ogromny skok jakościowy, w stosunku do tego taboru, który teraz obsługuje BKM. Jest jednak jedno bardzo ważne pytanie, po co aż 16, lub nawet 20 pojazdów, w momencie, gdy teraz w Żorach jest 12 brygad, i nawet przy planowanym ewentualnym rozszerzeniu siatki połączeń o linię 307 ich ilość wzrośnie o 2, z czego jedna, to tak na prawdę dwa kursy rano. Owszem siatka połączeń w Żorach wymaga rozszerzenia. Tylko w mojej ocenie nie na aż 20 brygad. Po za tym, kolejna kwestia, to wielkość taboru. W Żorach potrzeba każdego typu taboru, od MINI, przez MAXI, aż do MEGA. Jest linia 05, na którą zdecydowania potrzeba taboru MEGA, ze względu na bardzo duże zapełnienia. Pewnie w przyszłości powstaną jakieś linie w głąb rozbudowujących się osiedli, gdzie potoki nie będą zbyt duże. Tam w zupełności wystarczy tabor MINI, albo MIDI.  Żory kupują 16 elektryków

Przydatne linki: