Komunikacja w Wodzisławiu Śląskim – zmiany. W 2023 roku Wodzisław Śląski ogłosił przetarg na półtoraroczną obsługę komunikacji miejskiej na terenie miasta. Przetarg został ogłoszony na tak krótki czas, aby w tym czasie zadecydować, co dalej. Pod koniec zeszłego roku MZK Jastrzębie-Zdrój we współpracy z powiatem wodzisławskim i miastem Wodzisław zleciło firmie Trako przeprowadzenie analizy, która opcja jest najlepsza. Na stole leżały trzy rozwiązania. Pierwsze, to zostaje tak jak jest, czyli miasto ogłasza nowy przetarg na komunikację, drugi, to podpisanie porozumienia z powiatem. Ostatnia opcja zakładała dołączenie do Międzygminnego Związku Komunikacyjnego. Analizy wskazywały, jako najlepsze rozwiązanie dołączenie do MZK. Na drugim miejscu była umowa z powiatem. W czerwcu odbyło się głosowanie, w którym radni wybrali Powiat Wodzisławski. No i wtedy się zaczęło.
Organizacja transportu przez powiat
Starostwo przygotowało proponowane rozkłady jazdy. Jako, że powiat musi organizować transport na terenie minimum 2 gmin, zaproponowane linii objęły także teren gmina takich jak Mszana, czy Marklowice. Koszty kilometrów na terenie tych gmin pokryje powiat. Co więcej, pierwotnie linie te dublowały istniejące linie MZK. Przykładowo linie 51 miała jechać z Mszanej dokładnie tą samą trasą, co W09. Teraz trasa się minimalnie zmieniła, ale nadal autobusy odjeżdżają co 5-10 minut, a potem jest godzinna przerwa. Jak to stwierdził w jednym z maili p. naczelnik wydziału komunikacji i transportu z powiatu „Jednocześnie informuję, że MZK i Powiat wzajemnie nie koordynują rozkładów jazdy. „
Kilka słów o taborze
Teraz kilka słów o taborze. Przewoźnikiem obsługującym nowe połączenia będzie PKS Racibórz. Zakupił on 7 Solarisów Urbino 8.9. Pojazdy te do niedawna jeździły na liniach w Warszawie. Dodatkowo do obsługi jednej z linii zostaną skierowane Iveca Crossway 12 le City.
Reakcja MZK
MZK od lat finansuje kilometry na terenie kilku gmin (głównie Wodzisławia Śląskiego i Rybnika). Nie da się zoorganizować transporu publicznego w tak gęstej sieci miast i gmin, bez tych dwóch miast. Mieszkańcy pozostałych gmina członkowskich potrzebują dojechać do tych miast do szkoły, pracy itd. Co ważne do Jastrzębia nie dojeżdżają pociągi, a do Katowic kursuje Drabas małymi ciasnymi Sprinterami. Dlatego też potrzeba dojechać do dworców PKP.
Związek postanowił zlikwidować ulgi gminne (wymienię je w późniejszej części artykułu) dla mieszkańców, z gmin które nie są członkami MZK, lub nie mają z nim podpisanej umowy. Przewodniczący związku p. Dulemba zapowiadał również, że brana jest pod uwagę możliwość likwidacji linii W10. Na szczęscie ten temat ucichł. Niestety likwidacja ulg przyniosła odwrotny skutek, od zamierzonego. Gminy, nazwyjmy je nie członkowskimi, uznały to za dziwne działanie, ale jakoś się tym nie przejęły.
Pozostałe gminy powiatu
Istnieje także nawet spore ryzyko, że gminy członkowskie z terenu powiatu Wodzisławskiego opuszczą związek. Burmistrz Pszowa bardzo trafnie w wywiadzie dla Radia 90 opisał całą tą sytuacje.
Docelowym naszym – wszystkich gmin – celem powinno być utworzenie dużego organizmu komunikacyjnego. Tylko komunikacja publiczna na dużym obszarze ma sens. Takie jest moje zdanie od wielu, wielu lat i każde rozczłonkowanie zawsze wyzwalało we mnie takie, delikatnie mówiąc niezrozumienie. Czyli każde pomniejszanie chociażby MZK, którego jesteśmy członkiem, odbierałem jako krok w niewłaściwą stronę. KZK GOP, które stało się rdzeniem metropolii jest najlepszym przykładem, że to jest ten kierunek. Czyli jak największy obszar, ponieważ to daje pasażerowi możliwość przemieszczania się i załatwienia swoich życiowych interesów w różnych miastach.
W przypadku gdyby powiat miał przejąć obsługę całego powiatu wodzisławskiego, to PKS Racibórz musiałby zakupić jeszcze około 20 autobusów. Komunikacja w Wodzisławiu Śląskim – zmiany
Zmiany dla podróżnych
Pasażerowie MZK muszą mieć przy sobie cokolwiek, co pozwoli na udowodnienie, że jest się mieszkańcem jednej z gmin
- Czerwionka-Leszczyny,
- Jastrzębie-Zdrój,
- Marklowice,
- Mszana,
- Pawłowice,
- Pszów,
- Radlin,
- Rydułtowy.
- Suszec,
- Ornontowice,
- Orzesze,
- Pszczyna,
- Strumień,
- Świerklany,
- Zebrzydowice
Osoby spoza wymienionych gmin nie mogą korzystać z ulg poza ulgą ustawową dla studentów i działaczy opozycyjnych.
Drugą zmianą jest zmiana rozkładu jazdy od stycznia. Likwidacji ulegną linie literowe (A, B, C1, C2, C3, C4, D1, D2). W zamian za to zostaną utworzone linie 50, 51, 52, 53. Tutaj znajduje się proponowany rozkład nowych linii WKP (pewnie od stycznia ten rozkład się trochę będzie różnił).
Dodatkowo lub w ramach linii 50 ma powstać połączenie Mszana-Wodzisław Śląski-Radlin-Rydułtowy
Krótkie podsumowanie
W obecnej sytuacji nie da się stworzyć sensownej siatki połączeń międzymiastowych. Organizacje transportu powinno się rozpocząć od połączeń między powiatami i gminami, a potem dopiero jako uzupełnienie tej siatki połączenia wewnątrz gmin. U nas nie jest to w żaden sposób zgrane. Jedyne, co mogę zaspojlerować, to, że za niedługo zostanie udostępniona strona internetowa z rozkładami wszystkich przewoźników i organizatorów z regionu. Jest to moja prywatna inicjatywa, za którą gminy zapłaciłyby grube tysiące. Natomiast na większą integracje nie ma co liczyć. Samorządowcy nie chcą słyszeć o integracji.
Komunikacja w Wodzisławiu Śląskim – zmiany