
Od jakiegoś czasu mowa jest o programie Ministerstwie Klimatu i Środowiska pod nazwą „Zielony Transport Publiczny”. W tym artykule wyjaśnimy o co w nim konkretnie chodzi, kto może się kwalifikować i czego dotyczy.
Program polega na dofinansowaniu przewoźników w zakupie pojazdów napędzanych prądem bądź wodorem – reansumując wszystkimi tzw. „zielonymi paliwami”. Według Ministerstwa liczba tych pojazdów na polskich drogach wzrośnie aż trzy krotnie. Rekrutacja do tego programu jest długa, nabory wniosków przyjmowane są od 4 stycznia do 15 grudnia 2021 roku, czyli ponad 12 miesięcy. Dofinansowań będą aż 3, według portalu infobus będą kolejno w pierwszym roku (najpewniej 2021) będzie to 80%, w 2022 będzie to 70% a w 2023 będzie to 60%. Jeżeli jednak przewoźnik zdecyduje się na zakup pojazdu innego niż elektrycznego, czyli napędzanego wodorem dofinansowanie będzie wynosić nawet do 90%.
Resort podkreśla, że za kwalifikowane w ramach programu mogą zostać uznane koszty poniesione od 1 października 2020 roku, aż do 31 grudnia 2025 roku – okres leasingu wydłużony jest do 31 grudnia 2035 roku.
Beneficjentami programu mogą być organizatorzy komunikacji miejskiej, przedsiębiorstwa i spółki. Dotyczy to również samorządów.
Piszemy o tym ponieważ spółki z naszego regionu wyraziły zainteresowanie programem, szczególnie interesuje nas los spółki PKM Jastrzębie-Zdrój, która w momencie zakwalifikowania się do programu planuje kupić 5 pojazdów elektrycznych. O dalszym losie tego przedsięwzięcia będziemy informować na bieżąco na naszym portalu.
Źródło: infobus.pl