Tour de Zbiorkom – odcinek 6, Mielec

Dzisiaj Mikołajki, więc nie tylko w ramach prezentu, dostaniecie dzisiaj kolejny odcinek #TourDeZbiorkom – dziś z Jastrzębia przeniesiemy się na wschód…

TOUR DE ZBIORKOM

ODCINEK 6 – „Wysokie loty”

W to niedzielne popołudnie wybieramy się w podróż do Mielca, podkarpackiego miasta nad rzeką Wisłoką. Miasto liczy sobie około 60 tysięcy mieszkańców, zaś prawa miejskie otrzymało 18 listopada 1470 roku. Mielec to ważny ośrodek przemysłowy, znany już od dwudziestolecia międzywojennego jako część Centralnego Okręgu Przemysłowego. Obecnie, w mieleckich fabrykach produkuje się m.in. samoloty i śmigłowce, meble, panele podłogowe, wózki golfowe czy elementy wyposażenia autobusów.

Dzieje komunikacji miejskiej w Mielcu

Początki rozwoju

Historia komunikacji miejskiej w Mielcu sięga 1961 roku, kiedy to utworzono pierwszą linię autobusową, kursującą na trasie Rynek – Osiedle – WSK.

W 1969 r. po Mielcu kursowały już 3 linie miejskie (2, 3, 4) oraz 3 linie podmiejskie (1, 5 i 6). Dzięki temu, z Mielca można było dojechać autobusami np. do Rzędzianowic, Wojsławia czy Chorzelowa.

Gwałtowna ekspansja

W latach 1970-1975 siatka komunikacyjna w Mielcu rozszerzyła się o kolejną linię miejską (7) oraz 10 kolejnych linii podmiejskich, dzięki którym możliwe stało się dojechanie do takich miejscowości jak np. Przecław, Radomyśl Wielki, Borowa czy Książnice.

W 1973 wydłużono 3 linie:
↘️ 3 – wydłużona do ul. Biernackiego,
↘️ 5 – wydłużona do Rzochowa,
↘️ 6 – wydłużona do Tuszowa Narodowego.

3 lata później zlikwidowano linię 14 do Przyłęku, a w 1977 ten sam numer zyskała druga linia kursująca w okolice stadionu FKS Stal Mielec.

Dalszy rozrost

W 1978 objęto komunikacją miejską Osiedle Lotników (popularny Borek) – a mianowicie skierowano tam linię 18. Już kilka lat później, wskutek szybkiego rozwoju tej dzielnicy, utworzono dwie kolejne linie: 19 oraz KOŁO. Wtedy została też skrócona 18, przyjmując charakter linii pracowniczej.

W 1982 zaczęła się rozwijać inna dzielnica Mielca – Dziubków. Z tego powodu powstała pierwsza jednokierunkowa linia – 20. Ta oto linia zaczynała się i kończyła przy Zespole Szkół Technicznych przy ul. Jagiellończyka. Powstała także linia 21, łącząca Rynek z WSK.

Początek końca linii podmiejskich

W późniejszych latach powstała także linia 22, natomiast wiele linii podmiejskich czekała niechybna śmierć. Najpierw zlikwidowano linię 16, kursującą do gminy Gawłuszowice; ten sam los spotkał także trasy 12 i 17 do Radomyśla Wielkiego i okolic.

Likwidacji uległy także linie 3, 14 i 19, zastąpione przez nowe trasy: 7 (z Rynku do ul. Biernackiego, a potem także do Górki Wojsławskiej) i 16 (najbardziej skomplikowana trasa w historii).

W godzinach szczytu kursowała także nowa linia G z Rynku do ul. Korczaka.

Ostatnia dekada PRL

W 1983, z racji powstania cmentarza komunalnego w Smoczce, zorganizowano kolejną linię do tej miejscowości – 14.

WSK i PGO (Państwowe Gospodarstwa Ogrodnicze) zostały objęte kolejnymi liniami pracowniczymi: 12, 17 oraz 19; oprócz nich, w Mielcu pojawiły się także 4 kolejne linie: 23, 24, 25, 26.

Po przyłączeniu Smoczki, Rzochowa, Wojsławia i Mościsk do Mielca, linie 5 i 13 straciły swój podmiejski charakter, jednakże wkrótce obie trasy zostały wydłużone (5 jeździła odtąd także do podmieleckiego Rzemienia.

Kolejne lata to powstanie linii 27, 28, 29 oraz 30, a także likwidacja tras 7 i 16 z osiedla Michalina.

Nowy dworzec i nowe linie

W 1992 roku, po wschodniej stronie torów kolejowych, utworzono dworzec PKS, gdzie skierowano wszystkie linie podmiejskie (z wyjątkiem 10). W latach 1992-1993 powstało także 9 kolejnych linii o numerach od 31 do 39.

W 1994 roku swoje trasy wydłużyły 1 i 5 (1 do Woli Pławskiej, 5 do Rzemienia). Rok później swoje istnienie zakończyła najstarsza pętla autobusowa w mieście – Rynek.

XXI wiek

1 stycznia 2001 roku nastąpiła kolejna zmiana sieci komunikacyjnej MKS Mielec. Zniknęła bowiem linia 13, swoje trasy zmieniły linie: 20, 28, 29 i 30; powstały także nowe trasy: 0, 14A, 16, 28A oraz 29A.

W latach 2010-2011 do Mielca dotarły 2 Tedomy C12G oraz 10 Solarisów Urbino 8,9 LE. Powstały także nowe linie:
↘️ 7 – Husqvarna – os. Smoczka
↘️ 16 – Husqvarna – os. Lotników
↘️ 40 – Przecław – ul. Mickiewicza

Aktualny tabor MKS

Teraz, jak zwykle, pora przedstawić aktualny tabor MKS Mielec, a składają się na niego:
↘️ 4 Jelcze M121MB,
↘️ 1 Neoplan K4016td,
↘️ 2 Solarisy Urbino 12 II,
↘️ 1 Jelcz M101l3,
↘️ 4 Tedomy (2x C12G i 2x Kronos 123G),
↘️ 1 Autosan Wetlina,
↘️ 14 Solarisów Urbino III (10x Urbino 8,9 LE oraz 4x Urbino 10)
↘️ 2 Autosany Sancity 9LE,
↘️ oraz 17 Solarisów Urbino IV generacji (10x Urbino 10,5 oraz 7x Urbino 12 CNG).

Grzechem z mojej strony byłoby niezwieńczenie dzisiejszego odcinka kilkoma fotami z Mielca 😅

No i to już na tyle w dzisiejszym odcinku #TourDeZbiorkom – następny już za tydzień w niedzielę 🤠

#Mielec #MKS #TourDeZbiorkom #BKMinietylko

Informacje pochodzą z Wikipedii oraz strony phototrans.pl. Zdjęcia własne.