Tour de Zbiorkom – odcinek 4, Bielsko-Biała

Dziś opuszczamy stolicę Małopolski i przenosimy się do Podbeskidzia 😃

Tour de Zbiorkom

ODCINEK 4 – „Bielsko-bialski film”

Bielsko-Biała to największe miasto Podbeskidzia, leżące w woj. śląskim. Liczy sobie około 170000 mieszkańców i stanowi ważny w skali kraju węzeł kolejowy i drogowy. W mieście dobrze rozwinięty jest przemysł, którego szczególnie znaną gałęzią jest przemysł filmowy (pod postacią Studia Filmów Rysunkowych, które tworzyło m.in. kreskówki o Reksiu czy Bolku i Lolku).

Bielskie tramwaje

Transport publiczny w Bielsku-Białej ma bardzo długą historię. Już w 1884 roku planowano uruchomić linię tramwaju elektrycznego prowadzącą z dworca kolejowego do Cygańskiego Lasu. Przeszkodą na drodze do realizacji tego pomysłu był brak elektrowni miejskiej. Elektrownia została uruchomiona w 1893 roku i zasiliła powstałą dwa lata później linię tramwajową.

Trasa

Jednotorowa linia o prześwicie torów 1000 mm ta miała prawie 5 kilometrów długości. Trasa linii biegła następującymi ulicami: 3 Maja, Zamkową, 1 Maja, placem Mickiewicza, Partyzantów, Kustronia, Bystrzańską i Olszówka. Planowane były także odnogi linii tramwajowej, m.in. z Białej do Lipnika, nie zostały one jednak zrealizowane.

(Ro)zwinięcie sieci

Po II wojnie światowej, postanowiono rozszerzyć sieć tramwajową o następne odcinki; do skutku doszła jedynie budowa trasy Aleksandrowice – Dworzec kolejowy, oznaczona potem jako linia 2.
W latach 1970-1971 następowała stopniowa likwidacja sieci tramwajowej.

Autobusy w Bielsku-Białej

Początki

Od 1927 roku w Bielsku-Białej istnieje także komunikacja autobusowa. Początkowo w mieście kursowały 4 linie:

↘️ Biała miasto (okrężna)
↘️ Bielsko (plac Chrobrego) – Wapienica (leśniczówka)
↘️ Mikuszowice Śląskie – Bystra (sanatorium)
↘️ Bielsko (dworzec) – Biała – Lipnik (leśniczówka).

Podczas II wojny światowej w Bielsku realizowana była jedynie komunikacja międzymiastowa, obsługiwana przez obce przedsiębiorstwa. Tramwaje jeździły na skróconej trasie (Teatr – Cygański Las).

Powojenne losy komunikacji miejskiej

Przez wiele lat w Bielsku-Białej nie było miejskiej komunikacji autobusowej – realizowane były tylko połączenia międzymiastowe. Dopiero 15 czerwca 1959 roku została uruchomiona linia okrężna przez Bielsko i Białą. Pół roku później została ona zastąpiona liniami A i B.

Lata 60. przyniosły Bielsku rozwój terytorialny (miasto powiększyło się m.in. o Kamienicę i Mikuszowice) oraz powiększenie sieci o 4 linie: C, D, E i F. W następnej dekadzie nastąpiła likwidacja sieci tramwajowej oraz utworzenie linii autobusowych G, H oraz K (linia zastępująca linię tramwajową nr 2). Od 1971 roku linie autobusowe MPK zyskały oznaczenie numeryczne.

Nowa zajezdnia – nowe możliwości

W 1974 roku otwarto zajezdnię MPK w Olszówce Dolnej, przy ulicy Długiej. Zajezdnia ta mogła pomieścić 160 autobusów i 90 bagażówek.

W następnych latach tabor bielskiego WPK został zasilony takimi pojazdami jak Ikarusy 260 i 280 czy Jelcze PR110. Pod koniec lat 80. park taborowy powiększył się także o Jelcze M11 czy Zemuny IK160P.

Po 1991 roku

1 lipca 1991 r. został utworzony Miejski Zakład Komunikacyjny. Na przestrzeni lat likwidowane były nierentowne i dublujące się kursy, a także znaczna część połączeń pozamiejskich.
W Bielsku-Białej pojawił się także nowy przewoźnik – PKM Czechowice-Dziedzice, który uruchomił własną linię 7 (późniejsza VII), kursującą do bielskiego dworca PKP.

W pierwszej dekadzie XXI wieku oferta MZK została rozszerzona o kilka linii podmiejskich oraz 3 linie nocne. Czechowicki PKM utworzył dwie kolejne linie: 5 i X.

Obecna sytuacja

Linie

Obecnie w Bielsku-Białej kursuje niemal 50 linii autobusowych MZK oraz 3 linie PKM Czechowice-Dziedzice. Wśród linii MZK możemy znaleźć np. linie podmiejskie (50, 51, 52, 56 i 57), linie nocne (N1 i N2) czy pracownicze (P1 i P2).

Tabor MZK Bielsko-Biała

Tabor MZK Bielsko-Biała składa się ze 131 autobusów oraz 10 pojazdów służących do przewozu osób niepełnosprawnych. Na tabor autobusowy MZK składają się takie marki jak: Mercedes Citaro (O530K, O530 i O530G – wszystkie po faceliftingu), Mercedes Conecto LF A30, Solaris Urbino 12 od II do IV generacji, Solaris Urbino 18 IV, Jelcz Vero, Scania Omnicity czy Autosan Wetlina.

Tabor PKM Czechowice-Dziedzice

PKM Czechowice-Dziedzice eksploatuje obecnie 19 pojazdów, w tym Solarisy Urbino 10, 12 i 15 czy Iveco Daily. W przyszłości do Czechowice-Dziedzic mają trafić elektryczne przegubowce.

Na koniec parę fotek z Bielska 😁

To już koniec kolejnego odcinka Tour de Zbiorkom, następnego wyczekujcie już w przyszłą niedzielę 😁

#BielskoBiała #MZK #CzechowiceDziedzice #PKM #TourDeZbiorkom #BKMinietylko