Tour de Zbiorkom – odcinek 2, Dębica

Jest niedziela, więc pora na nowy odcinek „Tour de Zbiorkom”! Z Nysy przenosimy się na wschód, do województwa podkarpackiego 🙂

ODCINEK 2
Trajtkiem do Igloopolu

Dębica to około 45-tysięczne miasto w historycznej Małopolsce, obecnie w województwie podkarpackim. Miasto otrzymało prawa miejskie w 1358 roku, choć lokacja nastąpiła dopiero 14 lat później. W 1785 Dębica została zdegradowana do roli miasteczka, a w 1912 odzyskała prawa miejskie.

Obecnie, Dębica jest ważnym ośrodkiem przemysłu chemicznego i spożywczego. I kto by przypuszczał, że przeszło 30 lat temu, dzięki  pewnemu przedsiębiorstwu, Dębica stała się areną komunikacyjnego eksperymentu?

Trolejbusy w Dębicy

Chodzi tutaj mianowicie o kombinat rolno-przemysłowy Igloopol, który to był pomysłodawcą stworzenia sieci trolejbusowej na terenie Dębicy i Straszęcina. Sieć ta działała od 12 listopada 1988 do października 1990 roku.

Sieć składała się z dwóch linii:

1 (linia lewookrężna) – Straszęcin Baza Transportowa ↔️ Dębica

2 (linia prawookrężna) – Straszęcin Borowiec ↔️ Dębica

Pętla trolejbusowa znajdowała się początkowo nieopodal kościoła w Straszęcinie, skąd prowadziła przez Straszęcin i Dębicę ulicami: al. Jana Pawła II, Piłsudskiego, Szkolną, Słoneczną, Fabryczną i 1 Maja.

Tabor trolejbusowy

Tabor trolejbusowy składał się z 10 egzemplarzy prototypowego KPNA/Jelcza PR110E. W tych trajtkach hamulec znajdował się po lewej stronie, a nie po prawej, przez co zyskały one miano „dwunożnych”. Niestety, były one również obarczone wadami technicznymi, powodującymi niekiedy przegrzania i pożary pojazdów.

Plany rozwoju

Co ciekawe, istniały również plany rozbudowy sieci trolejbusowej do Zawady i Latoszyna, spotkało się to jednak ze sprzeciwem ze strony Miejskiej Rady Narodowej w Dębicy. Odmowna decyzja spotkała się z niezadowoleniem mieszkańców i twórców dębickich trolejbusów.

Autobusy w Dębicy

No dobrze, skoro rozpisałem się o dębickich trajtkach, to teraz parę słów na temat jedynego obecnie środka transportu w Dębicy, czyli autobusu.

Głównym przewoźnikiem dębickiej komunikacji miejskiej jest MKS Dębica. Funkcjonuje on od 1972 roku na terenie Dębicy oraz 3 okolicznych gmin: Pilzno, Czarna i Żyraków.

Linie autobusowe MKS

Po Dębicy kursuje 10 stałych linii autobusowych:

1 – Krakowska – Kępa ↔️ Dębicki Park Przemysłowy / Tikkurila (kursuje w dni robocze, soboty, dni świąteczne)

2 – Zajezdnia MKS ↔️ Os. Wolica III (dni robocze)

3 – Wielkopolska ↔️ Straszęcin Kościół / Krakowska Szpital (dni robocze, soboty, dni świąteczne)

4 – Wielopolska Cmentarz ↔️ Os. Wolica III (soboty, dni świąteczne)

5 – Rzeszowska Nadleśnictwo ↔️ Chotowa Ośrodek / Lipiny (dni robocze)

6 – Zajezdnia MKS ↔️Dom Kultury
Mors (dni robocze, soboty)

7 – Zajezdnia MKS / Hutchinson Zawada ↔️ Os. Wolica III (dni robocze, soboty, dni świąteczne)

8 – Północna↔️ Dębicki Park Przemysłowy (dni robocze, soboty, świąteczne)

9 – Budzisz ↔️ Dworzec PKP (dni nauki szkolnej)

16 – Zajezdnia MKS ↔️ Borowa (dni nauki szkolnej)

Linie specjalne

1 listopada funkcjonują dodatkowo 4 linie specjalne:

0 – Os. Wolica III ↔️ Wielopolska

0C – Krakowska ↔️ Kępa Wielopolska

0T – Tikkurila ↔️ Wielopolska

0M – Słoneczna ↔️ Wielopolska

Tabor autobusowy MKS

Tabor MKS Dębica składa się z 29 autobusów:

↘️ 1 Iveco Daily
↘️ 10 SORów BN9,5
↘️ 2 Solarisów Urbino 12 II
↘️ 1 Solarisa Urbino 12 III
↘️ 1 MANa NL223
↘️ 2 Karos B952
↘️ 5 Autosanów Sancity 10LF
↘️ 5 Autosanów Sancity 12LF
↘️ I prawdopodobnie 1 Jelcza 120M.

No i to już byłoby na tyle z mojej strony. Zostawiam was z nieco nieudaną fotką bociana i mapą sieci trolejbusowej w Dębicy 😁

Autosan Sancity 12LF #052
Linia: DOJAZD NA PĘTLĘ
Przewoźnik: MKS Dębica
Organizator: UM Dębica
Miejsce: Dębica, ulica Sandomierska

(W artykule zostały użyte informacje oraz materiały z Wikipedii, a także zdjęcia własne.)
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Map_of_trolleybus_system_in_D%C4%99bica.svg