SOR Libchavy spol. s r.o.

SOR Libchavy spol. S r.o. (Sp. z o.o.) powstała w 1991 roku z biznesplanem opartym na rozwoju, produkcji, sprzedaży i serwisie małych autobusów. Kierownictwo firmy zdecydowało się na opracowanie autobusu o długości 7,5 metra, który wykorzystywałby zarówno nadwozie, jak i podwozie własnej konstrukcji, a także silniki i układy napędowe światowej sławy producentów. Prace rozwojowe rozpoczęto pod koniec 1992 r., A pod koniec 1993 r. Wprowadzono na rynek pierwszy prototyp z silnikiem Perkins i skrzynią biegów Voith. Z biegiem czasu firma przekształciła się w nowoczesnego producenta autobusów z szerokim portfolio produktów.

SOR koncentruje się na produkcji autobusów z naciskiem na niskokosztową eksploatację, przeznaczonych nie tylko dla operatorów krajowych, ale także na rynki Unii Europejskiej czy byłego bloku wschodniego. Autobusy SOR można spotkać na Słowacji, w Polsce, Holandii, Serbii, Luksemburgu, Rosji, Danii, Niemczech, Estonii, Litwie, Łotwie, Ukrainie, Chorwacji, Belgii, Bułgarii, a nawet na Wyspach Owczych. SOR oferuje szeroką gamę pojazdów o różnych długościach. Oryginalne pojazdy o długości siedmiu i pół metra nie są już oferowane, ale dostępne są standardowe autobusy o długościach 8,5, 9,5, 10,5, 11, 12, 12,5 metra i 18,75 metra długości. Z czasem firma zaczęła rozwijać autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG), autobusy elektryczne i trolejbusy. Powstały również dwa eksperymentalne autobusy hybrydowe.

Kierownictwo firmy SOR ma długofalową strategię rozwoju i produkcji autobusów, której celem jest tworzenie ekonomicznych produktów dla użytkownika. Osiąga się to przede wszystkim dzięki lekkiej konstrukcji pojazdu z maksymalnym ujednoliceniem we wszystkich modelach autobusów. Cały rozwój pojazdu jest realizowany przez SOR. Autobusy SOR są produkowane w mieście Libchavy przy użyciu najnowocześniejszej technologii. Obejmuje to takie systemy technologiczne jak spajanie poliuretanu, technologia cięcia laserowego i spawanie zrobotyzowane. Aby zapewnić wysoką trwałość i długą żywotność, w pojazdach zastosowano dużą liczbę elementów z tworzyw sztucznych, stali nierdzewnej i aluminium. Nowoczesny sprzęt jest w pełni gotowy na etapie projektowania i rozwoju produktu.

W 2009 roku SOR Libchavy wygrał największy przetarg publiczny na autobusy standardowe i przegubowe dla największego przewoźnika autobusów miejskich w Czechach. Urząd Tranzytowy Miasta Pragi (DPP) zakupił prawie 600 pojazdów z serii NB 12 i NB 18. Rok później SOR wygrał również przetarg na dostawę autobusów dla Bratysławskiego Zarządu Transportu (DPB). SOR dostarczył stolicy Słowacji 100 modeli autobusów NB 18. Do listopada 2017 roku SOR Libchavy wyprodukował prawie 7700 pojazdów, z czego ponad połowa trafiła do Czech.

W 2015 roku w ciągu jednego roku wyprodukowano rekordowe 757 pojazdów. Najwięcej autobusów SOR jest sprzedawanych w Czechach i na Słowacji, gdzie firma ma około 30% udziału w sprzedaży autobusów. Firma posiada również biura w Polsce, Niemczech, Szwajcarii, krajach bałtyckich, Rosji i Mołdawii, a także na Bałkanach. W 2017 roku SOR zatrudnia ponad 650 osób i jest jednym z największych pracodawców w regionie. Ciągły dynamiczny rozwój nowych produktów to nadzieja na dalszy rozwój firmy.

Źródło: https://www.sor.cz/en/spolecnost/o-nas/#

Modele SOR Libchavy spol. s r.o.: