
Powiat Pszczyński szuka operatora do obsługi linii U-1, U-2 i U-4. W tym tygodniu został ogłoszony przetarg na obsługę linii powiatowych (U-1, U-2, U-4). Dzięki nowej umowie znacznie poprawi się komfort autobusów kursujących do Żor, Pawłowic i Goczałkowic. Z nowości zostanie również wprowadzona możliwość płatności kartą.
Krótka historia
Powiat Pszczyński jest organizatorem transportu od 2017 r. Wszystko zaczęło się od linii U-2, łączącej Pszczynę i Żory. Następnie w 2019 r. doszła linia U-1, do Pawłowic. W 2021 r. doszło do uruchomienia U-4 do Goczałkowic i Rudołtowic. Na liniach U jeździły już:
- Disco life:
- MAN EL283 (jeździł głównie na U-2)
- Iveco Daily 70C17 / Rošero First FCLLI (obecnie kursuje na U-4)
- MAN 10.220 FOCL / Ferqui Narcea (Kiedyś jeździł na U-1, teraz służy jako rezerwa na U-4)
- Neoplan N4416 (Jeździł na U-1)
- Kłosok Żory
- МАЗ 203170 (#25)
- МАЗ 203076 (#16)
- Mercedes-Benz 519 CDI / Eurotrans XXI Trituro (#159, #217, #218)
- Mercedes-Benz 510 CDI (#92)
- Solaris Urbino 12 W25 (#210)
- Solaris Urbino 12 (#231, #232)
- MAN EL283 (#222, #223)
Jak na te 6 lat funkcjonowania komunikacji, to przewinęło się tutaj sporo autobusów.
Nowa jakość
4 września został ogłoszony przetarg na obsługę linii U-1, U-2 i U-4. W planach była jeszcze linia U-5 do Kobióra, lecz z niewiadomych mi przyczyn nie zostanie uruchomiona. Nowa umowa ma obowiązywać od 1 grudnia b.r. do 31 grudnia 2028 r.
W nowym przetargu na linii U-1 ma funkcjonować 14 kursów w dni robocze i 3 w sobotę. Na U-2 ma jeździć 13 kursów w dni robocze i 5 w soboty. Za to U-4 będzie kursować 10 razy dni robocze i 4 razy w soboty.
Nowy przetarg oznacza nową jakość. Organizator wymaga trzech typów taboru:
- A – dwa spalinowe niskopodłogowe/niskowejściowe autobusy o długości do 12,5 m. Wozy mają mieć pojemność min. 80 osób, w tym 35 miejsc siedzących. Pojazdy te mają być wyprodukowane, nie wcześniej niż w 2018 r.
- B – jeden spalinowy niskopodłogowy/niskowejściowy autobus o długości do 8,5 m. Pojazd ma pomieścić minimum 55 osób, w tym 20 na miejscach siedzących.
- C – Dwa autobusy zeroemisyjne niskopodłogowe/niskowejściowe. Pojazdy mają pomieścić 80 osób, w tym minimum 28 na miejscach siedzących. Minimalny rok produkcji to 2021. Autobusy typu C mają wykonać około 1/3 wzkm zaplanowanych w przetargu.
- Dwa autobusy rezerwowe, o parametrach takich jak autobusy A. Jedyna różnica jest taka, że rezerwa nie musi być oklejona w barwy powiatu.
Wszystkie autobusy mają posiadać co najmniej dwoje drzwi. W części z niską podłogą ma być miejsce na wózek. Minimum 30% okien bocznych na każdej stronie pojazdu musi posiadać cześć przesuwaną lub uchylną. Okna te powinny być równomiernie rozmieszczone na całej długości pojazdu okna muszą być wyposażone w zamki blokujące. Dodatkowo podczas upału komfort ma zapewniać wydajna klimatyzacja.
Każdy autobus ma być wyposażony w białe dwurzędowe tablice zewnętrzne (przednia tylnia i boczna), w zapowiedzi przystanków (na zewnątrz i wewnątrz) oraz w monitoring.
Wykonawca będzie prowadził sprzedaż biletów miesięcznych i okresowych w budynku Centrum Przesiadkowego w Pszczynie (płatność gotówkową i bezgotówkowo). Wykonawca umożliwi również zakup biletów miesięcznych drogą internetową. Zakup biletów jednorazowych w autobusie u kierowcy będzie możliwy przy udziale gotówki, oraz karty płatniczej. Co ważne kierowca nie może pobrać pieniędzy bez wydania biletu (obecnie często takie sytuacje mają miejsce). Środki uzyskane ze sprzedaży mają stanowić dochód wykonawcy.
Kierowca nie może odjechać z przystanku przed rozkładowym czasem. Kierujący mają również zakaz palenia w autobusie. Będzie się to wiązało z nałożeniem kary na operatora.
Cieszy fakt, iż w nowej umowie wymagania zostały znacznie podniesione w stosunku, do poprzedniego przetargu. Duża niewiadomą pozostają dla autobusy, jakie przewoźnicy mogliby wystawić w przetargu. Co do elektryków, to spodziewam się jakichś egzemplarzy demonstracyjnych. Za to wymagania na diesle idealnie spełnia np. Iveco Crosway 12 LE. Powiat Pszczyński szuka operatora do obsługi linii U-1, U-2 i U-4