PKM Jastrzębie-Zdrój zostanie zamknięty

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jastrzębiu-Zdroju rozpoczęło swoją działalność w 1976 r. Od 1993 roku przedsiębiorstwo funkcjonuje jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,  której  udziały  są  w posiadaniu  Międzygminnego  Związku  Komunikacyjnego z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju. Przez lata firma  obsługiwała różne linie na terenie MZK, głównie na terenie Jastrzębia. Wszystko się toczyło, aż do 2015 r., kiedy to został rozpisany przetarg na obsługę transportu publicznego na teranie Jastrzębia-Zdroju. Po kilku odwołaniach przetarg wygrała firma z Warszawy, Warbus. Przekazała ona połowę wzkm PKM-owi, oraz niewielką część Mikrusowi.  Warbus zakupił nowe Scanie oraz Solarisy (wypożyczone dla podwykonawcy). Warszawska firma miała problemy z przelewami, oraz z brakiem zaplecza do napraw swoich pojazdów. Autobusy jeździły dopóki się nie zepsuły na amen. PKM też pogarszał swoją sytuacje. Obsługa terenu Żor i Czerwionki stała się nieopłacalna, więc przedsiębiorstwo było zmuszone do wypowiedzenia umowy.

W końcu przyszedł rok 2019. W lutym wszyscy pracownicy Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej poszli na tzw. chorobowe. Organizator musiał w ciągu kilku dni przygotować komunikację zastępczą. Wyjechało wtedy wiele firm przewozowych. Po około tygodniu wszystko wróciło do normy. W marcu Warbus wypowiada umowę MZK. W ciągu 3 dni Związek przygotował po raz kolejny komunikację zastępczą. Co ciekawe na linie miejskie wyjechały, również autokary. W czerwcu Związek przekazał tymczasowo całą komunikację PKM-owi, aby mieć czas na utworzenie podmiotu wewnętrznego. Okazało się, że dotychczasowa spółka córka nie może nim zostać. Została utworzona nowa spółka – Międzygminna Komunikacja Autobusowa sp. z. o o. MKA przejmie część majątku należącego do PKM. W spadku dostanie, część zajezdni, dyspozytornie wszystkie 25 Solarisów i Neoplana, komputery, ozonator, różnego rodzaju urządzenia do naprawy pojazdów. Za to PKM będzie stopniowo zamykany. Z punktu widzenia pasażerów, prawdopodobnie nic się nie zmieni. Zostaną dotychczasowi podwykonawcy, autobusy oraz kierowcy. Jak powiedział prezes MKA  Stanisław Słowiński, graniczną datą, kiedy Międzygminna Komunikacja Autobusowa przejmie obsługę komunikacji miejskiej w Jastrzębiu-Zdroju, będzie 1 marca 2021. 

Na koniec warto dodać, że podmiot wewnętrzny jest związany z dużą liczbą korzyści płynących dla organizatora. Nie ma potrzeby rozpisywania przetargów. MZK decyduje o tym jakie autobusy ma wystawić przewoźnik (wiek oraz napęd). W łatwy sposób można dostosować ilość wzkm do bieżących potrzeb miasta. 

17 grudnia 2020 o godz. 13.00 odbędzie się XVI Sesja zwyczajna Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój. Podczas sesji zostanie przedstawione sprawozdanie z działalności MZK oraz PKM. Przy okazji radni będą dyskutować na temat transportu zbiorowego. Co najdziwniejsze, nie wierzę, aby oni regularnie korzystali z komunikacji publicznej, choć mogę się mylić, Na pewno napiszemy o tym co wyniknęło z tej dyskusji.

Przydatne linki:

Dodaj komentarz