MZK ogłasza przetarg na obsługę BKM-u. Niedawno MZK ogłosiło przetarg na obsługę bezpłatnej komunikacji w Żorach. Umowa będzie obowiązywała od 26 lutego 2024 r. do 31 sierpnia 2025 r. Przez cały okres świadczenia usług planowane jest 1 136 503,1 wozokilometrów.
Wymagania przetargowe
Wykonawca będzie musiał zapewnić minimum 11 autobusów (realnie potrzeba 12 + rezerwę). Pojazdy muszą mieć długość 11,5-12,5 m i umożliwić przejazd minimum 80 osobom.
- Rok produkcji: 2013 i nowsze;
- Norma emisji Euro 5
- Układ drzwi 2-2-2
- Pojazd niskopodłogowy
- Kabina kierowcy typu zamkniętego
- Stanowisko do przewozu wózka inwalidzkiego i wózka dziecięcego
- Minimum 6 okien
- Wentylacja mechaniczna o mocy chłodniczej minimum 30 kW (dobrze rozumiem, że chodzi o klimatyzację?)
- Białe wyświetlacze zewnętrzne
- Wyświetlacz podsufitowy wewnętrzny
Nowością jest obowiązek wyświetlania napisu „Przejazd Techniczny” w czasie dojazdów na linie. Zamawiający dopuści autobusy niespełniające niektórych wymagań ze względu na wiek pojazdów. Kierowcy muszą być ubrani w białe koszule. W przypadku kierowców z zagranicy, będą musieli oni komunikatywnie mówić po polsku.
Co po zakończeniu umowy?
Nikt tak na prawdę nie wie. Miasto liczy, że uzyska dofinansowanie na zakup 14 autobusów wodorowych. Dodatkowo Żory planują budowę stacji do tankowania wodoru na swoim terenie. Plotki głoszą, że wodorowce miałyby być przekazane lokalnym wodociągom, które zajęłyby się obsługą BKM. Wtedy też Żory zajęłyby się organizacją komunikacji na swoim terenie niezależnie od MZK.
Osobiście kompletnie tego nie widzę. Obecnie nie mogę się doprosić o ustawienie odpowiedniej godziny na telewizorach wyświetlających najbliższe odjazdy w budynku CP, czy wymianę rozkładów na aktualne i czytelne. O problemach BKM pisałem także tutaj. MZK ogłasza przetarg na obsługę BKM-u